Zaloguj się lub załóż konto
c1 U ż70 y11b t kc95 o wa n5a i71 kb61 óc wd 5a8 zf8 ad6f rda4 eb j5 e sf tb4 r04d o we aa n y0ce c h: 922
801 i5 e4b d13 z38 i n: 606011
O1b d waa7 Wf i z143 y8 t2 óc w5e0 e686 k: 21
70 W8e cc7 b8f lf1b o ga u: 4
1f6 W04 zecd y36 s0e t0 k0d5 i c910 h2e 56d Oe n84c le0e i nd8 e: 1 (0 M o6c b081 i91b lbc7 e, 1 1 D e s8 kc4 t05 o p)
e09 G
oe1 ś ccca i: 05a U25 ż8 y3 tf k236 obe6 we n i3e kb ó80 w: 1
W życiu chodzi o to, aby uczyć się tak, by inni nie spostrzegli, że się człowiek uczy.
7.2/10 (5 głosów)
Informacja o Twoich prawach przy zakupie sprzętu AGD i RTV. Dowiedz się o reklamacjach w przypadku usterek i opóźnień, kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie i co zrobić, gdy żałujesz zakupu.
Towar działa wadliwie lub jest zepsuty
Wybierz tę opcję, jeśli:
· Chcesz wiedzieć, co się dzieje, gdy produkt jest zepsuty lub ma inne usterki, np. gdy nie chce się uruchomić, działa wadliwie lub ma widoczne uszkodzenia
· Masz pytania dotyczące opłaty za badanie lub opłaty za usunięcie usterki
· zastanawiam się, jaka jest polityka naprawcza
· Chcesz wiedzieć, kiedy masz prawo do odszkodowania zobacz tutaj
Przy sprzedaży i naprawie elektroniki użytkowej obowiązują ogólne zasady ustawy o sprzedaży konsumenckiej i ustawy o usługach konsumenckich, ale w tej dziedzinie obowiązują pewne szczególne zasady.
Musisz znać kilka ustaw, aby dowiedzieć się, co ma zastosowanie - zarówno szczegółowe, jak i ogólne. Jako właściciel firmy masz obowiązek być na bieżąco z prawem. W dziedzinie elektroniki użytkowej istnieją trzy porozumienia pomiędzy Agencją Konsumentów a branżą, które uzupełniają przepisy prawa. Regulują one warunki sprzedaży, badania, naprawy i warunki gwarancji.
Większa odpowiedzialność w przypadku awarii produktu
Zgodnie z porozumieniem branżowym, jeśli sprzedajesz elektronikę użytkową, musisz udzielić 12-miesięcznej gwarancji. Gwarancja oznacza, że odpowiadasz za oryginalne wady, które ujawnią się w ciągu dwunastu miesięcy od zakupu produktu przez konsumenta. Jeśli uważasz, że wada nie jest wadą pochodzenia, to na Tobie spoczywa obowiązek udowodnienia tego - spoczywa na Tobie tzw. ciężar dowodu.
Pamiętajmy, że konsumenta zawsze obowiązuje trzyletni okres rękojmi, który stosuje się dodatkowo do gwarancji.
Odpowiedzialność za naprawę elektroniki użytkowej
Podczas naprawy elektroniki użytkowej obowiązują następujące zasady:
Po dokonaniu naprawy może zaistnieć potrzeba wykonania przeglądu lub serwisu, w takim przypadku należy wykonać niezbędne czynności bez dodatkowych kosztów.
Jeżeli po rozpoczęciu naprawy okaże się, że potrzebne są dodatkowe prace, należy poinformować o tym konsumenta i zapytać, czy również one powinny zostać wykonane. Jeśli nie możesz dotrzeć do konsumenta, masz prawo wykonać prace, jeśli: wzrost ceny nie przekracza 15% od uzgodnionej ceny lub jeśli istnieją szczególne powody, aby sądzić, że konsument chce wykonać dodatkowe prace.
Jeśli konsument nie odbierze produktu w ciągu trzech miesięcy, masz prawo go sprzedać lub w inny sposób zadysponować. Można to zrobić dopiero po upływie trzech miesięcy od momentu, w którym zwróciłeś się do konsumenta o odbiór towaru. Każda nadwyżka sprzedaży musi być zadeklarowana konsumentowi.
Odpowiedzialność za wady i gwarancje przy zakupie towarów konsumpcyjnych
W niniejszych wytycznych dokonujemy przeglądu zasad odpowiedzialności i rękojmi z punktu widzenia sprzedawcy. Celem niniejszych wytycznych jest ukierunkowanie i wsparcie sprzedawcy w działaniu w sytuacjach usterkowych w sposób wymagany przez prawo.
Wytyczne są odpowiednie dla obrotu towarami konsumpcyjnymi, w przypadku gdy sprzedawca jest przedsiębiorcą, a kupujący konsumentem i gdy zakup został dokonany w dniu 1.1.2022 r. lub po tej dacie. Do zakupów dokonanych przed tą datą mają zastosowanie poprzednio obowiązujące przepisy ustawy o ochronie konsumentów.
Odpowiedzialność za wady i gwarancje przewiduje rozdział 5 ustawy o ochronie konsumentów. Przepisy o odpowiedzialności za wady stosuje się, jeżeli towar nie jest objęty gwarancją, gwarancja jest ograniczona lub upłynął okres gwarancji.
Jeżeli produkt posiada gwarancję, w przypadku wystąpienia wady obowiązują warunki określone w karcie gwarancyjnej oraz w reklamie gwarancyjnej. Gwarancja nie może jednak ograniczać ustawowej odpowiedzialności za wady.
Przepisy ustawy o ochronie konsumentów są wiążące na korzyść konsumenta i nie jest możliwe odstąpienie od nich w sposób osłabiający pozycję konsumenta.
Stosowane są zasady zawarte w wytycznych:
· handel towarami nowymi i używanymi
· do handlu towarami zawierającymi elementy cyfrowe
· handel towarami przemysłowymi.
Te wytyczne nie mają zastosowania:
· publiczna aukcja towarów używanych
· handel towarami używanymi wyłącznie jako nośniki treści cyfrowych.
Prawo fińskie może mieć również zastosowanie do działalności przedsiębiorcy mającego siedzibę za granicą, jeśli np. marketing odbywa się w języku fińskim (Rzym II).
Wytyczne te oparte są na istniejącym prawodawstwie i orzecznictwie krajowym. Wytyczne nie obejmują wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W wytycznych wskazano, czy dany punkt wynika z przepisu ustawowego, oświadczenia legislacyjnego (RP), czy też ze stanowiska Rzecznika Konsumentów (KA).
Podsumowanie i rankingi
Jak radzić sobie z dochodzeniem roszczeń z tytułu wad na zasadach określonych w ustawie o ochronie konsumentów
Dowiedz się, czy towar jest wadliwy
Jako sprzedawca jesteś przede wszystkim odpowiedzialny za uporządkowanie usterki i nie możesz np. zobowiązać konsumenta do uzgodnienia z importerem naprawy lub innego środka zaradczego.
Dowiedz się, czy istnieje wada i odpowiedz konsumentowi w rozsądnym czasie.
Opłata za usunięcie usterek może być pobierana tylko pod pewnymi warunkami, w tym w przypadku, gdy opłata została uzgodniona z góry.
Usunąć usterkę
Usunięcie wady poprzez naprawę towaru lub wymianę na produkt bez wad.
Co do zasady konsument ma swobodę wyboru, czy chce naprawić czy wymienić wadliwy produkt.
· Naprawić lub wymienić towar w rozsądnym czasie po zgłoszeniu wady przez konsumenta.
· Naprawa wady nie może powodować dla konsumenta żadnych kosztów ani znacznych niedogodności.
· Udzielenie obniżki ceny lub anulowanie zakupu, jeśli naprawa lub wymiana nie powiedzie się
Zostaw komentarz