Zaloguj się lub załóż konto
f97 o0 w n57 i702 k3d óe8b w a59 z4b a rf1 e j71 ec sc6 t r46 o w10 a n yac2 c8c h: 1127
f Oeb d8 w06 i1fe dee z176 i n: 632797
c W8ce i2 z y t06 ó w746 ef k: 1104
616 W7a pe i s12 ó4 wfd0 b4 n6 a 2 b4 lb10 o g0 u: 89
2a2 W4f5 s10d zd y06a s te k ie c h O6 n8d l29 ie8 n07 e: 6 (6 f52 Mb od30 b i40 l53 e, 0 fa0 D7 e5d s566 k tbe0 o p)
f20 G3 oc2 śa c3c i: 0
10 i k3 ó w: 6
Sądy, które połknąłem zamiast je wypowiedzieć, nigdy nie przyprawiły mnie o niestrawność.
7.2/10 (5 głosów)
Informacja o Twoich prawach przy zakupie sprzÄtu AGD i RTV. Dowiedz siÄ o reklamacjach w przypadku usterek i opóźnieÅ, kiedy możesz ubiegaÄ siÄ o odszkodowanie i co zrobiÄ, gdy żaÅujesz zakupu.
Towar dziaÅa wadliwie lub jest zepsuty
Wybierz tÄ opcjÄ, jeÅli:
· Chcesz wiedzieÄ, co siÄ dzieje, gdy produkt jest zepsuty lub ma inne usterki, np. gdy nie chce siÄ uruchomiÄ, dziaÅa wadliwie lub ma widoczne uszkodzenia
· Masz pytania dotyczÄ ce opÅaty za badanie lub opÅaty za usuniÄcie usterki
· zastanawiam siÄ, jaka jest polityka naprawcza
· Chcesz wiedzieÄ, kiedy masz prawo do odszkodowania zobacz tutaj
Przy sprzedaży i naprawie elektroniki użytkowej obowiÄ zujÄ ogólne zasady ustawy o sprzedaży konsumenckiej i ustawy o usÅugach konsumenckich, ale w tej dziedzinie obowiÄ zujÄ pewne szczególne zasady.
Musisz znaÄ kilka ustaw, aby dowiedzieÄ siÄ, co ma zastosowanie - zarówno szczegóÅowe, jak i ogólne. Jako wÅaÅciciel firmy masz obowiÄ zek byÄ na bieÅ¼Ä co z prawem. W dziedzinie elektroniki użytkowej istniejÄ trzy porozumienia pomiÄdzy AgencjÄ Konsumentów a branÅ¼Ä , które uzupeÅniajÄ przepisy prawa. RegulujÄ one warunki sprzedaży, badania, naprawy i warunki gwarancji.
WiÄksza odpowiedzialnoÅÄ w przypadku awarii produktu
Zgodnie z porozumieniem branżowym, jeÅli sprzedajesz elektronikÄ użytkowÄ , musisz udzieliÄ 12-miesiÄcznej gwarancji. Gwarancja oznacza, że odpowiadasz za oryginalne wady, które ujawniÄ siÄ w ciÄ gu dwunastu miesiÄcy od zakupu produktu przez konsumenta. JeÅli uważasz, że wada nie jest wadÄ pochodzenia, to na Tobie spoczywa obowiÄ zek udowodnienia tego - spoczywa na Tobie tzw. ciÄżar dowodu.
PamiÄtajmy, że konsumenta zawsze obowiÄ zuje trzyletni okres rÄkojmi, który stosuje siÄ dodatkowo do gwarancji.
OdpowiedzialnoÅÄ za naprawÄ elektroniki użytkowej
Podczas naprawy elektroniki użytkowej obowiÄ zujÄ nastÄpujÄ ce zasady:
Po dokonaniu naprawy może zaistnieÄ potrzeba wykonania przeglÄ du lub serwisu, w takim przypadku należy wykonaÄ niezbÄdne czynnoÅci bez dodatkowych kosztów.
Jeżeli po rozpoczÄciu naprawy okaże siÄ, że potrzebne sÄ dodatkowe prace, należy poinformowaÄ o tym konsumenta i zapytaÄ, czy również one powinny zostaÄ wykonane. JeÅli nie możesz dotrzeÄ do konsumenta, masz prawo wykonaÄ prace, jeÅli: wzrost ceny nie przekracza 15% od uzgodnionej ceny lub jeÅli istniejÄ szczególne powody, aby sÄ dziÄ, że konsument chce wykonaÄ dodatkowe prace.
JeÅli konsument nie odbierze produktu w ciÄ gu trzech miesiÄcy, masz prawo go sprzedaÄ lub w inny sposób zadysponowaÄ. Można to zrobiÄ dopiero po upÅywie trzech miesiÄcy od momentu, w którym zwróciÅeÅ siÄ do konsumenta o odbiór towaru. Każda nadwyżka sprzedaży musi byÄ zadeklarowana konsumentowi.
OdpowiedzialnoÅÄ za wady i gwarancje przy zakupie towarów konsumpcyjnych
W niniejszych wytycznych dokonujemy przeglÄ du zasad odpowiedzialnoÅci i rÄkojmi z punktu widzenia sprzedawcy. Celem niniejszych wytycznych jest ukierunkowanie i wsparcie sprzedawcy w dziaÅaniu w sytuacjach usterkowych w sposób wymagany przez prawo.
Wytyczne sÄ odpowiednie dla obrotu towarami konsumpcyjnymi, w przypadku gdy sprzedawca jest przedsiÄbiorcÄ , a kupujÄ cy konsumentem i gdy zakup zostaÅ dokonany w dniu 1.1.2022 r. lub po tej dacie. Do zakupów dokonanych przed tÄ datÄ majÄ zastosowanie poprzednio obowiÄ zujÄ ce przepisy ustawy o ochronie konsumentów.
OdpowiedzialnoÅÄ za wady i gwarancje przewiduje rozdziaÅ 5 ustawy o ochronie konsumentów. Przepisy o odpowiedzialnoÅci za wady stosuje siÄ, jeżeli towar nie jest objÄty gwarancjÄ , gwarancja jest ograniczona lub upÅynÄ Å okres gwarancji.
Jeżeli produkt posiada gwarancjÄ, w przypadku wystÄ pienia wady obowiÄ zujÄ warunki okreÅlone w karcie gwarancyjnej oraz w reklamie gwarancyjnej. Gwarancja nie może jednak ograniczaÄ ustawowej odpowiedzialnoÅci za wady.
Przepisy ustawy o ochronie konsumentów sÄ wiÄ Å¼Ä ce na korzyÅÄ konsumenta i nie jest możliwe odstÄ pienie od nich w sposób osÅabiajÄ cy pozycjÄ konsumenta.
Stosowane sÄ zasady zawarte w wytycznych:
· handel towarami nowymi i używanymi
· do handlu towarami zawierajÄ cymi elementy cyfrowe
· handel towarami przemysÅowymi.
Te wytyczne nie majÄ zastosowania:
· publiczna aukcja towarów używanych
· handel towarami używanymi wyÅÄ cznie jako noÅniki treÅci cyfrowych.
Prawo fiÅskie może mieÄ również zastosowanie do dziaÅalnoÅci przedsiÄbiorcy majÄ cego siedzibÄ za granicÄ , jeÅli np. marketing odbywa siÄ w jÄzyku fiÅskim (Rzym II).
Wytyczne te oparte sÄ na istniejÄ cym prawodawstwie i orzecznictwie krajowym. Wytyczne nie obejmujÄ wyroków TrybunaÅu SprawiedliwoÅci Unii Europejskiej.
W wytycznych wskazano, czy dany punkt wynika z przepisu ustawowego, oÅwiadczenia legislacyjnego (RP), czy też ze stanowiska Rzecznika Konsumentów (KA).
Podsumowanie i rankingi
Jak radziÄ sobie z dochodzeniem roszczeÅ z tytuÅu wad na zasadach okreÅlonych w ustawie o ochronie konsumentów
Dowiedz siÄ, czy towar jest wadliwy
Jako sprzedawca jesteÅ przede wszystkim odpowiedzialny za uporzÄ dkowanie usterki i nie możesz np. zobowiÄ zaÄ konsumenta do uzgodnienia z importerem naprawy lub innego Årodka zaradczego.
Dowiedz siÄ, czy istnieje wada i odpowiedz konsumentowi w rozsÄ dnym czasie.
OpÅata za usuniÄcie usterek może byÄ pobierana tylko pod pewnymi warunkami, w tym w przypadku, gdy opÅata zostaÅa uzgodniona z góry.
UsunÄ Ä usterkÄ
UsuniÄcie wady poprzez naprawÄ towaru lub wymianÄ na produkt bez wad.
Co do zasady konsument ma swobodÄ wyboru, czy chce naprawiÄ czy wymieniÄ wadliwy produkt.
· NaprawiÄ lub wymieniÄ towar w rozsÄ dnym czasie po zgÅoszeniu wady przez konsumenta.
· Naprawa wady nie może powodowaÄ dla konsumenta żadnych kosztów ani znacznych niedogodnoÅci.
· Udzielenie obniżki ceny lub anulowanie zakupu, jeÅli naprawa lub wymiana nie powiedzie siÄ
Zostaw komentarz